Sukunimeni on muutettu Prinssistä Lehtiseksi joskus aikoinaan. Minua kiinnostaisi tietää milloin näitä sukunimen muutoksia Suomessa tehtiin? Myöskin olisi…

Kysytty

Sukunimeni on muutettu Prinssistä Lehtiseksi joskus aikoinaan. Minua kiinnostaisi tietää milloin näitä sukunimen muutoksia Suomessa tehtiin? Myöskin olisi mukava tietää mistä saisi lisätietoa ko. aiheesta.

Vastaus

Vastattu

Suomen sukunimilaki tuli voimaan 1920. 1870- ja 1880-luvuilla sukunimiä alettiin ottaa laajemmin käyttöön, tätä ennen läntisessä Suomessa henkilöt tunnettiin enemmän talon- kuin sukunimellä. Kansallisaatteen noustessa 1900-luvun alussa nimiä suomalaistettiin paljon.

Sirkka Paikkalan kirja Se tavallinen Virtanen - Suomalaisen sukunimikäytännön modernisoituminen 1850-luvulta vuoteen 1921 on luettavissa verkossa (pdf).

Suomen sukututkimusseuran sivustolta www.genealogia.fi/henkilonnimet/ löytyy paljon tietoa suomalaisista nimikäytännöistä.

Verkkosivustoihin viitattu 6.10.2023.