Sukulaiseni kyselee minulta venäläisen säveltäjän teoksesta isolle kuorolle (tai voi olla sovituskin isolle kuorolle), teos kertoo "äiti Venäjän" kuolemasta,…

Kysytty

Sukulaiseni kyselee minulta venäläisen säveltäjän teoksesta isolle kuorolle (tai voi olla sovituskin isolle kuorolle), teos kertoo "äiti Venäjän" kuolemasta, teos saattaa olla todelliselle henkilölle tehty surulaulu. Säveltäjän hän arvelee olevan Mjasovsky tai Mjasovits tai Mjasnovits tms., sävellys luultavasti 1800-1900-luvun taitteessa tehty.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä voisi olla Nikolai Mjaskovskin 6. sinfonia. Se on sävelletty 1921-1923. Sen viimeisessä osassa on mukana myös kuoro, joka laulaa sielun erkanemisesta ruumiista (teksti on cd-levyn lipukkeesta, jossa se on venäjäksi, ranskaksi, saksaksi ja englanniksi): "...And thou, o body, resteth in the damp Mother-earth". Cd-levyn tekstilipukkeessa kerrotaan myös, että Mjaskovski sai tietää tätinsä kuolemasta säveltäessään tätä sinfoniaa: "In the early phases of composition Miaskovsky heard of the death of an aunt who had played a significant role in his upbringing following the death of his mother". Hän matkusti hautajaisiin Pietariin ja kirjoitti päiväkirjaansa: "in [the] ice-cold flat the ideas for the middle movements ot the Sixth Symphony came to me".
Tämä sinfonia on lainattavissa Tampereen kaupunginkirjaston musiikkiosastolla. Cd-levyllä sinfonian esittävät Göteborgs Symfoniker ja Göteborgs Symfoniska Kör. Teoksen johtaa Neeme Järvi.