Struven ketju kuuluu joiltain mittauspisteiltään UNESCO:n maailmanperintöluetteloon. Mitä muita pisteitä Struven ketjussa on, esimerkiksi Uudellamaalla ja…

Kysytty

Struven ketju kuuluu joiltain mittauspisteiltään UNESCO:n maailmanperintöluetteloon. Mitä muita pisteitä Struven ketjussa on, esimerkiksi Uudellamaalla ja Päijät-Hämeessä. Mitkä ovat niiden GPS-paikat?
Missä ovat:
Strömfors
Korsmalm
Mustila
Porlom I (Porlom II on tunnettu ja kuuluu UNESCO:n luetteloon)
Perheniemi
Ämmänäuräs
Willikkala (Villikkala, Artjärvi - Orimattila)
Huhtmar
Messilä (Hollola, onko Tiirismaalla aidan takana)
Wahteristo
Wesivehmais (Vesivehmaa, Asikkala)
Kurhila
Miksi Porlom II on perustettu niin lähelle Porlom I:ä? Oliko Porlom I jotenkin heikko paikka mittaamiselle vai oliko sen sijoitus jonkinlainen laskuvirhe?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maanmittauslaitoksen tietopalvelusta kerrotaan, että nuo kysymyksen alussa esiintyvät paikat ja koordinaatit selviävät mm. asiakirjasta, jolla Struven ketju aikanaan esitettiin maailmanperintöluetteloon. Se löytyy Maailmanperintökeskuksen sivulta(=Nomination file)osoitteesta
http://whc.unesco.org/en/list/1187/documents/

Vastaus siihen, miksi Porlammilla on kaksi pistettä niin lähekkäin, on se, että maaston muodoista johtuen ei ole ollut mahdollista löytää sellaista yhtä pistettä, josta olisi näkynyt suoraan seuraaville pisteelle sekä etelään että pohjoiseen.