Sleepy Sleepers -kappale "Kaameita mörköjä" – mikä on alkuperäinen? Sleepy Sleepersin Sinulle äiti -levyllä on kappale "Kaameita mörköjä". Minulla on ollut…

Kysytty

Sleepy Sleepers -kappale "Kaameita mörköjä" – mikä on alkuperäinen?

Sleepy Sleepersin Sinulle äiti -levyllä on kappale "Kaameita mörköjä". Minulla on ollut sellainen käsitys, että tämä olisi luvaton versio jostain The Creamin biisistä. En kylläkään löydä siihen mitään vahvistusta. Samalla levyllä on kuitenkin kappale "Pihipoika", jonka alkuperää ei myöskään ole kreditoitu, mutta Uriah Heepin "July Morning" on kuitenkin kyseessä.

Sliippareiden ohjelmistossa on lukuisia biisejä, jotka on sliippattuja versioita joistain tunnetuista kipaleista – Robert Gordonin tunnistin kerran eräänkin biisin lähteeksi, ja Metsäratio-levyllä on useitakin tällaisia, vaikka säv&san on aina S. Helminen ja M. Helminen. Silti kiinnostaa tämän mörköjen alkuperä. Vai onko se vain hyvin tehty pastissi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suoraa yhteyttä yhteenkään The Creamin kappaleeseen ei löytynyt. Sen sijaan sävellyksessä on havaittu yhtäläisyyksiä The Doorsin kappaleeseen "L'America". Alun kitara ja laulusäkeistöjen riffi ovat ainakin hyvin samanlaiset, vaikka laulumelodia ja muut osat ovatkin erilaisia.