Sisä-Suomessa, ravintolan suomenkielisessä ruokalistassa "Caesar-salaatti". Miten se kuuluu lukea? Suomalainen tarjoilija katsoi asiakseen oikaista asiakkaan…

Kysytty

Sisä-Suomessa, ravintolan suomenkielisessä ruokalistassa "Caesar-salaatti". Miten se kuuluu lukea? Suomalainen tarjoilija katsoi asiakseen oikaista asiakkaan ääntämystä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Salaatti ei viittaa antiikin Rooman keisariin Caesariin, jonka nimi lausutaan Suomessa kovalla k:lla. Salatti sai nimensä kehittäjältään, Yhdysvaltoihin emigroituneelta italialaissyntyseltä ravintoloitsija Caesare Cardinilta.

Salaatin kirjoitusasu vaihtelee eri kielissä kuten myös lausuminen. Suomessa caesarsalaatin alkuosa lausutaan tavallisesti "seesar" tai "seessar" (esim. tässä YT-klipissä). Se on lähellä ruotsin kielen caesarsalladin lausumista - esimerkki tämän YT-klipin alussa.

Hakusana Webster-sanakirjassa

Ceasar(e) Cardini Wikpediassa

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kysyttiin ilmeisesti suomen kielen ääntämisohjetta, ei ruokalajin historiaa eikä havaintoja muista kielistä tai Youtube-esiintyjien käyttäytymisestä.

Tässäkin palvelussa on monesti pidetty pätevänä suosittajana virallista kielenhuoltoelintämme, Kotimaisten kielten keskusta. Tämän Kotuksen sanakirjassa annetaan kaksi vaihtoehtoista ääntämistapaa, mainitsematta kumpaakaan toistansa paremmaksi (ellei sitten vaihtoehtojen järjestys kerro ensin mainitun ensisijaisuudesta):

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/caesarsalaatti
caesarsalaatti [keesar- t. seesar-]