Sinilevät eivät tiettävästi ole sinisiä.Ovatko ne itiöt joita levitellään sinisen värisiä?

Kysytty

Sinilevät eivät tiettävästi ole sinisiä.Ovatko ne itiöt joita levitellään sinisen värisiä?

Vastaus

Vastattu

Suomen ympäristötietokeskus kertoo, että sininen väri tulee kuolevista sinilevä- eli syanobakteerisoluista vapautuvasta fykosyaniini-nimisestä yhteyttämisväriaineesta. Parempikuntoiset sinileväsolut ovat väriltään vihertäviä tai kellertäviä, mutta kuivuessaan niiden väripigmentti muuttuu sinisemmäksi, ja tästä sinilevät ovat kutsumanimensä saaneet.

Syke: Sinilevät värjäävät jäätä siniseksi Suomenlahden rannikolla

0 ääntä

Kommentit

Niinpä se onkin ruotsinkielisessä mediassa ja sanakirjassa "blågrönalg", siis sini-vihreä