Singer ompelukone C2390414. Miltähän vuodelta mahtaa olla?

Kysytty

Singer ompelukone C2390414. Miltähän vuodelta mahtaa olla? Mitähän tuo Venäjä mahtaa tarkoittaa kun etsittiin, tuli näkyviin?

Vastaus

Vastattu

Singerin C-sarja valmistettiin Saksassa Singerin Wittenbergin tehtaalla vuosina 1904-1943. Muista sarjoista poiketen C-sarjan koneiden valmistusvuotta ei pysty selvittämään sarjanumeron perusteella, sillä toisen maailmansodan jälkeen Wittenberg jäi Itä-Saksan puolelle ja Venäjä takavarikoi tehtaan koneet. Sarjanumeroista ei jäänyt rekisteriä. Tehtaassa valmistettiin yhteensä arviolta noin 6,5 miljoonaa konetta.

Singersewinginfo.uk.co -sivuston mukaan Internetistä on löydettävissä listoja C-sarjan numeroista, mutta ne perustuvat arvioihin eivätkä ole alkuperäisiä eivätkä paikkansapitäviä.

Singersewinginfo.uk.co: https://www.singersewinginfo.co.uk/wittenberge/

International Sewing Machine Collectors' Society: http://ismacs.net/singer_sewing_machine_company/german-factory-wittenberge.html