Kun kuljettiin hevosella, kuinka pitkän matkan voi päivässä kulkea ilman vaihtohevosta?

Kysytty

Siihen aikaan, kun kuljettiin hevosella esim 1800-luvun lopussa tai ennen sitä, kuinka pitkän matkan voi päivässä kulkea ilman vaihtohevosta? Oliko eroa talvella ja kesällä? Mikä oli matkanopeus? Siis reellä tai kärryillä tai ratsastaen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keskimäärin päivämatka kärryillä kohtuullisen kuntoisella tiellä saattoi nousta 40 kilometriin tai ratsastettaessa täyttä laukkaa jopa yli 100 kilometriin. Nopea reki kevättalven hangilla puolestaan saattoi edetä jopa 90 kilometriä päivässä. Hevonen ei kuitenkaan jaksanut kulkea pitkiä matkoja nopeasti. Tämän vuoksi oli tarpeen joko vaihtaa hevosta säännöllisesti, tai lepuuttaa sitä. Lisäksi hevonen tarvitsi ruokaa, joka oli saatava matkan varrelta tai kannettava mukana. Huonokuntoisilla teillä matkustaminen oli sekä ratsastaen että kärryillä huomattavasti hitaampaa. Hyvä hevonen jaksoi lakeuksilla vetää kahta tai kolmeakin 150 kilon tynnyriä tervaa hyvällä tiellä, mutta mäkisemmissä maastoissa yksikin tynnyri oli tarpeeksi. Teiden parantuminen ja mäkien tasoittaminen tarkoittivat, että tuli kannattavammaksi kuljettaa entistä painavampia lasteja, eli myös hinnaltaan edullisempaa tavaraa.

Lähde: Mikko Pentti: Maanteiden aika

Hevosen merkitys liikenteessä alkoi menettää otettaan jo 1800-luvun lopulla, kun rautatieverkosto alkoi olla niin kattava, että ainakin isompien kaupunkien välillä pääsi kulkemaan niiden mukana.

Lähde: Mikko Pentti: Hevoset, härät ja ajokalut