Selvittelen isäni kirjeitä rintamalta. Käsialasta on joskus hieman vaikea saada selvää ja olen epävarma yhdestä kenttäpostiosoitteesta, jonka hän ilmoittaa…

Kysytty

Hei,

Selvittelen isäni kirjeitä rintamalta. Käsialasta on joskus hieman vaikea saada selvää ja olen epävarma yhdestä kenttäpostiosoitteesta, jonka hän ilmoittaa osoitteekseen. Varmasti on olemassa joku lähde, josta voi tarkistaa seuraavan kenttäpostiosoitteen:

Kpk. 27
2.
9068.

Vai pitäisikö se olla

Kpk. 27
L.
9068.

Siis onko siinä numero 2. vai kirjain L.?

Kirjeet on kirjoitettu maalis-huhtikuussa 1940. Paikkakunnaksi niihin on merkitty joko Karjala, Lappee tai Luumäki.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teuvo Rönkkösen kirjasta Talvisodan kenttäposti : maavoimien osoitejärjestelmä (Teuvo Rönkkönen, 1992) löytyy vastaukseksi

Kpk 27
L

Tämäntyyppiset osoitteet olivat käytössä 1.3.-30.11.1940. Osoite koostuu keskuskenttäpostikonttorin tunnuksesta (1.3. alkaen keskuskenttäpostikonttoreita oli kuusi; Kpk 27 toimi Imatran Rönkässä), yhtymän kenttäpostikonttorille annetusta tunnuskirjaimesta ja kullekin perusyksikölle annetusta peitenumerosta (9068 = 2./JR 14).