Seitsemän veljestä -kirja: onko olemassa arvioita siitä, kuinka suuren maa-alueen veljekset omistivat, montako hehtaaria? Lukiessa saa käsityksen, että…

Kysytty

Seitsemän veljestä -kirja: onko olemassa arvioita siitä, kuinka suuren maa-alueen veljekset omistivat, montako hehtaaria? Lukiessa saa käsityksen, että Jukolaa ja Impivaaraa on satoja hehtaareita. Taisi niiden välimaastokin kuulua veljeksille, vai mitenkä? Oikeasti kirjan nimi voisi olla Seitsemän miljonääriveljestä.

Vastaus

Vastattu

Seitsemän veljestä alkaa kuvauksella Jukolan isännän maaomistuksesta:

Jukolan talo, eteläisessä Hämeessä, seisoo erään mäen pohjaisella rinteellä, liki Toukolan kylää. Sen läheisin ympäristö on kivinen tanner, mutta alempana alkaa pellot, joissa, ennenkuin talo oli häviöön mennyt, aaltoili teräinen vilja. Peltojen alla on niittu, apilaäyräinen, halkileikkaama monipolvisen ojan; ja runsaasti antoi se heiniä, ennenkuin joutui laitumeksi kylän karjalle. Muutoin on talolla avaria metsiä, soita ja erämaita, jotka, tämän tilustan ensimmäisen perustajan oivallisen toiminnan kautta, olivat langenneet sille osaksi jo ison-jaon käydessä entisinä aikoina. Silloinpa Jukolan isäntä, pitäen enemmän huolta jälkeentulevainsa edusta kuin omasta parhaastansa, otti vastaan osaksensa kulon polttaman metsän ja sai sillä keinolla seitsemän vertaa enemmän kuin toiset naapurinsa.

En löytänyt arviota hehtaareista, mutta eräänlaisen tulkinnan löysin kartan muodossa aineistosta Seitsemän veljestä kouluille, https://www.seitsemanveljesta.net/juonikartta.php. Tuossa aineistossa on Jukolan ja Impivaaran välimatkan mainittu olleen toistakymmentä kilometriä. Matka Impivaarasta Jukolaan on kuvattu melko tarkasti, kun veljekset pakenevat pakkasyössä Impivaarasta Jukolaan joulusaunan aiheuttaman tulipalon jälkeen. Seitsemän veljeksen teksti löytyy Gutenbergista, https://www.gutenberg.org/cache/epub/11940/pg11940.html. Välimatkalla olivat ainakin Sompiosuo, Teerimäki, Seunalan Jaakon aho, Viertolan tie, Kiljavan lakea, Kuttilan niittu. Ainakin Seunalan Jaakko mainitaan, olisiko Kuttilankin oma tilansa ja Viertola oli kartano, jolle kuului isoja maa-alueita, varmaankin myös näitä alueita.

Miljonääriydestä veljekset olivat kaukana ainakin silloin, kun lähtivät Jukolasta Impivaaraan, koska vanhempien kuoltua, he olivat päästäneet tilan varsin huonoon kuntoon. Impivaarankin alkuvuodet olivat hankalat: hallan aiheuttamien katovuosien tähden pojilla oli ruoastakin pula.

Seitsemästä veljeksestä löytyy verkosta aineistoja, joita kiinnostuneen kannattaa tutkia. Niitä on koottu Makupalat.fi:n, https://www.makupalat.fi/fi/k/all/hae?search_api_views_fulltext=seitsem…

5 ääntä

Kommentit

Eli ei tiedetä hehtaarimääriä. Jokatapauksessa maata oli reilusti, koska siitä pystyi perustamaan monen perheen maatilat, joilla oli jopa alustalaisia, siinä romaanin loppuvaiheessa. Eli miljonäärejä olivat.