"Seisoo kuin Jyrin päivä". Nyt tätä kirjoittaessani on todella Jyrin päivä, 23 huhtikuuta. Tiedän, että tämä päivä on ollut vanhastaan karjan ulos- laskupäivä…

Kysytty

"Seisoo kuin Jyrin päivä".
Nyt tätä kirjoittaessani on todella Jyrin päivä, 23 huhtikuuta.
Tiedän, että tämä päivä on ollut vanhastaan karjan ulos- laskupäivä, vaikka pelloilla ei välttämättä ole ollut karjalle syötävääkään.
Ehkä emäntäkin on mennyt istumaan jalat haralleen navetan oven päälle.
Mutta mistä tulee tuo sanonta "seisoo kuin Jyrin päivä"?
Saatteko te selville?

Vastaus

Vastattu

SKS:n Suomen kansan vertauksia -kirja taustoittaa sanontaa "Seisoo kuin Jyrin päivä" selittävällä huomautuksella "vastakohtana pääsiäiselle". Pääsiäissunnuntain ajankohta kalenterissa voi vaihdella melkoisesti (kirkon pääsiäissäännön mukaan 22.3.–25.4.), mutta Jyrin päivä on aina samaan aikaan vuodesta. – SKS:n Vanhat merkkipäivät listaa Jyrin päivään kytkeytyviä sanontoja enemmän kuin yhdellekään toiselle pääsiäisaikaan kuulumattomalle maaliskuun lopun ja huhtikuun lopun väliselle päivälle, joten Jyrin päivän voisi otaksua valikoituneen vertailukohteeksi sen merkittävyyden vuoksi.

Sanonnasta tunnetaan myös pitempi muoto "Seisoo kuin Jyrin päivä allakan laidassa" ja variantti "Ei liiku enempää kuin Jyrin päivä".