Scandian c-kaseteilla (esim .ESSO Matkamusaa 9 (1977) ja 14 1980) lauloi Rose-niminen nainen usein Abban covereita hienosti englanniksi. Kuka mahtoi olla hän…

Kysytty

Scandian c-kaseteilla (esim .ESSO Matkamusaa 9 (1977) ja 14 1980) lauloi Rose-niminen nainen usein Abban covereita hienosti englanniksi. Kuka mahtoi olla hän ihan oikeasti. Ei löydy tietoa mistään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nämä ns. huoltamokasetit olivat oma mielenkiintoinen lukunsa suomalaisessa musiikkituotannossa. 1970-1980 -luvuilla huoltamoilla ja marketeissa myytiin c-kasetteja, jotka sisälsivät pääosin tunnettuja kansainvälisiä hittikappaleita uudelleen versioituna. Jonkin verran versioitiin myös kotimaista musiikkia. Tuotanto oli suhteellisen halpaa ja muusikoille ja laulajille maksettiin kertakorvaukset. Kappaleita saattoivat esittää nimekkäätkin artistit, mutta usein version lauloi tuntemattomampi alkuperäisesiintyjää ääneltään muistuttava laulaja.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Huoltamokasetit

Kiinnostus tätä aikansa käyttömusiikkia kohtaan on viime vuosina herännyt uudelleen ja verkosta löytyykin aiheesta asiaa aika runsaasti. Kattavasti tietoa esimerkiksi kaseteilla taiteilijanimen takana laulaneista henkilöistä ei kuitenkaan liene koottu minnekään. Rosen henkilöllisyys ei tunnu löytyvän etsimälläkään.

Kansalliskirjasto digitoi hallussaan olevia vanhoja c-kasetteja. Myös huoltamokasetteja kuuluu tähän digitoitavaan materiaaliin.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/06/05/c-kasetin-ei-anneta-unohtua