Sata markan seteliä. Numerojärjestyksessä. AI 3853301 siitä 100 asti. Onko niillä jotain arvoa?

Kysytty

Moi! Sata markan seteliä. Numerojärjestyksessä. AI 3853301 siitä 100 asti. Onko niillä jotain arvoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikilla keräilyesineillä on jokin arvo, mutta se määräytyy vasta kun löytyy kiinnostunut ostaja. Vanhat setelit ovat yleensä minkään arvoisia vain siinä tapauksessa, että ne ovat nimellisarvoltaan suuria, jostain muusta syystä valmistettu vain pieni määrä, kunto on hyvä tai erinomainen ja ennen muuta samaa seteliä liikkuu markkinoilla vähän. Jos sadan setelin kokonaisuus on edelleen alkuperäisessä nipussa eli käyttämätön, sen arvo on todennäköisesti suurempi kuin sadan erillisen setelin yhteenlaskettu hinta.

Kysyjä ei mainitse tarkemmin, minkä aikakauden markan setelistä on kyse. Oletan kuitenkin, että puhe on vuoden 1963 markasta, ei vuoden 1918 rahasta. Tätä "viljantähkä"seteliä valmistettiin valtavat määrät, mutta toisaalta joukossa on paljon erilaisia muunnelmia mm. allekirjoittajien nimien osalta ja jotkin ovat kymmenien eurojen hintaisia.

Setelinipun kanssa kannattaa ottaa yhteyttä johonkin alan kauppiaaseen ja pyytää hinta-arviota eli kysyä, millä hinnalla he olisivat sen halukkaat ostamaan.

Heikki Poroila