Sanotaanko suomen kieltä oppivalle, että suomen kielessä on 8 vokaalia ja 13 konsonanttia?

Kysytty

Sanotaanko suomen kieltä oppivalle, että suomen kielessä on 8 vokaalia ja 13 konsonanttia vaiko, että suomen kielessä on 9 vokaalia (å) ja 20 konsonanttia (b, c, f,g, q, x,z)?

Vastaus

Vastattu

Kieltä oppivalle saatetaan sanoa molemmilla tavoilla.

Kotimaisten kielten keskuksen Iso Kielioppi kertoo vokaaleista: "Suomen äännejärjestelmään kuuluu kahdeksan vokaalifoneemia: aeiouyä ja ö". Linkki Kotus

Konsonatteja Kotus tunnistaa 13-17: "Suomen äännejärjestelmään kuuluu seuraavat 13–17 konsonanttifoneemia: ptk, (b), d, (g), mnŋ, (f), s, (š eli ʃ), hlrv ja j. " Linkki kotus

Kielioppi siis laskee kirjainten äänneasuja eikä itse kirjaimia.

Arkiopinnoissa vokaaleja ja konsonatteja varmasti lasketaan myös kirjainmerkein eli 9 ja 20.

3 ääntä

Kommentit

Tutkimuskeskuksen julkaisema Iso suomen kielioppi (painettuna 1700-sivuinen) on yksityiskohtainen tieteellinen esitys, se ei ole kieltä opettelevien oppikirja. Toivottavasti kieltä oppivalle selitetään siten kuin koulujen oppikirjoissakin tai niitä vastaavilla sivustoilla.