Sanotaan että suuri koivu tarvitsee jopa 500 litraa vettä vuorokaudessa. Miten puu varmistaa ettei sen vedenkuljetusjärjestelmä mene tukkoon epäpuhtauksien…

Kysytty

Sanotaan että suuri koivu tarvitsee jopa 500 litraa vettä vuorokaudessa.
Miten puu varmistaa ettei sen vedenkuljetusjärjestelmä mene tukkoon epäpuhtauksien seurauksena (toisin kuin vedensuodattimet meidän tekniikassamme)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puiden vedenkuljetusjärjestelmän tukkiintumisesta epäpuhtauksien takia emme löytäneet tietoa, mutta Lauri Lindforsin väitöstutkimuksen (Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunta "Low apoplastic water potential in trees - dehydration stress on living cells and embolism in xylem", 2017) tiedottoon mukaan ainakin kuivuus voi aiheuttaa tukoksia puun vedenkuljetuskykyyn. Puulla on tähän selviytymiskeinoja, joista voi lukea alla olevan linkin kautta:

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/kestava-kehitys/puu-on-mestari-selviytymaan-aarimmaisessa-kuivuudessa