Sanooko laki jotain moottoriajoneuvojen sallituista äänenvoimakkuuksista? Jos sanoo, niin mikä lainkohta?

Kysytty

Sanooko laki jotain moottoriajoneuvojen sallituista äänenvoimakkuuksista? Jos sanoo, niin mikä lainkohta?

Vastaus

Vastattu

Uusi tieliikennelaki ei puhu mitään äänenvoimakkuuksista, mutta se kieltää "Tarpeettoman ja häiritsevän ajoneuvoilla ajamisen" Tieliikennelaki 54 §

Valitineuvoston päätös melutason ohjearvoista kuuluu näin: "2 § Ohjearvot ulkona

Asumiseen käytettävillä alueilla, virkistysalueilla taajamissa ja taajamien välittömässä läheisyydessä sekä hoito- tai oppilaitoksia palvelevilla alueilla on ohjeena, että melutaso ei saa ylittää ulkona melun A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päiväohjearvoa (klo 7-22) 55 dB eikä yöohjearvoa (klo 22-7) 50 dB. Uusilla alueilla on melutason yöohjearvo kuitenkin 45 dB. Oppilaitoksia palvelevilla alueilla ei kuitenkaan sovelleta yöohjearvoja.

Loma-asumiseen käytettävillä alueilla, leirintäalueilla, taajamien ulkopuolella olevilla virkistysalueilla ja luonnonsuojelualueilla on ohjeena, että melutaso ei saa ylittää päiväohjearvoa 45 dB eikä yöohjearvoa 40 dB. Loma-asumiseen käytettävillä alueilla taajamassa voidaan kuitenkin soveltaa 1 momentissa mainittuja ohjearvoja. Yöohjearvoa ei sovelleta sellaisilla luonnonsuojelualueilla, joita ei yleisesti käytetä oleskeluun tai luonnon havainnointiin yöllä." Finlex.fi

Eur-lex

Traficom määrittelee perustelumuistiossaan L-luokan ajoneuvon muuttaminen: "Melun raja-arvot puolestaan määritetään jatkossa ajoneuvon moottorin sylinteritilavuuden perusteella sekä jaoteltuna EY- tai EU-tyyppihyväksyttyihin ajoneuvoihin ja EY- tai EU-tyyppihyväksymättömiin ajoneuvoihin. Jaottelun muutoksella pyritään yhtenäistämään ja selkeyttämään sääntelyä. Melun raja-arvot määräytyvät siten, että jatkossa EY- tai EU-tyyppihyväksymättömän ajoneuvon, jonka moottorin sylinteritilavuus on enintään 80 cm3 , äänenpainetaso ei saa ylittää 96 desibeliä (A-taajuuspainotettu). EYtai EU-tyyppihyväksymättömän ajoneuvon, jonka moottorin sylinteritilavuus on yli 80 cm3 ja enintään 175 cm3 , äänenpainetaso ei saa ylittää 99 desibeliä (A-taajuuspainotettu) ja EY- tai EU-tyyppihyväksymättömän ajoneuvon, jonka moottorin sylinteritilavuus on yli 175 cm3 , äänenpainetaso ei saa ylittää 103 desibeliä (Ataajuuspainotettu). EY- tai EU-tyyppihyväksytyn ajoneuvon äänenpainetaso puolestaan saa ylittää enintään viidellä desibelillä (A-taajuuspainotettu) valmistajan kilvessä ilmoitetun meluarvon. Äänenpainetaso ei tällöinkään kuitenkaan saa ylittää 103 desibeliä (A-taajuuspainotettu), joka on muutettavien ajoneuvojen osalta suurin sallittu desibeliraja." Traficom

c