Missä tilanteessa Janne Kivivuori sanoo "Päivä on tehnyt kierroksensa"?

Kysytty

Sanokaa, hyvät ystävät, missä tilanteessa Janne Kivivuori sanoo "Päivä on tehnyt kierroksensa".
Ja kyseessähän on tietysti Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla-trilogia ja kolmas (?) osa.

Vastaus

Vastattu

Lause löytyy aivan kirjan viimeisiltä sivuilta. Kivivuoren Janne on tullut Helsingistä Koskelassa käymään. Janne lausahtaa näin Akselin pojalle Juhanille, kun he puhuvat maataloudesta. Janne kehuu Juhanin isännyyttä ja tilanhoitoa, ja Juhani puolestaan yrittää korostaa maatilan töiden vastuksia ja tukipalkkioiden menemistä sen hyväksi, että kaupunkilaisilla olisi halpaa ruokaa ja helppo elämä. Janne toteaa: "Niin. Poika istuu vankan talon pöydän päässä ja puhuu niin kuin mikäkin proletaari... Tämä elämä taitaa tehdä meille kaikille pelkkää vääryyttä... Aikoinaan tuommoista miestä tässä kylässä pidettiin sortajana... Ja taitaa joku pitää nytkin... Niin, niin. Päivä on tehnyt kierroksensa."