Sana röijy on selkeästi länsisuomalainen sana, ruotsinkielestä tröja. Mikä olisi sitä vastaava sana jota olisi käytetty idässä, itämurrealueilla? Itseäni kun…

Kysytty

Sana röijy on selkeästi länsisuomalainen sana, ruotsinkielestä tröja. Mikä olisi sitä vastaava sana jota olisi käytetty idässä, itämurrealueilla? Itseäni kun vähän häiritsee, että kaikissa kansallispuvuissa takista käytetään tuota sanaa, vaikka en usko sitä alunperin käytetyn Itäsuomessa.

Vastaus

Vastattu

Sana 'röijy' kuuluu myös itäisessä Suomessa käytettyyn sanavarantoon. Se on mukana Kotimaisten kielten keskuksen Karjalan kielen sanakirjassakin:

röijy - Koko artikkeli - Karjalan kielen sanakirja (kotus.fi)

Ruotsalaisten ja suomalaisten kielelliset esi-isät ovat olleet läheisissä tekemisissä toistensa kanssa niin kauan, että lainasanat voivat olla hyvinkin vanhaa perua – jopa vanhempia kuin "ruotsin kieli" ja "suomen kieli" sellaisina kuin ne nykyisin ymmärrämme. Jo tuhansia vuosia sitten eläneiden kantasuomalaisten välittömässä naapurustossa (ehkä suorastaan heidän lomassaan) on asunut (kanta)germaanista ja (kanta)skandinaavista väestöä, joiden kielestä ovat peräisin lukuisat nykysuomessa tavalliset sanat.

1500-luvun Ruotsi–Suomessa tärkeitä keskuksia olivat Turun ja Viipurin linnat, mikä takasi sen, että Ruotsin suunnalta Suomeen tulleet vaikutteet  – oli kyse sitten kielestä tai muodista –  kulkeutuivat niin läntiseen kuin itäiseenkin Suomeen. Röijy-sanan varhaisin kirjallinen esiintymä on vuodelta 1616; puhutussa kielessä se on varmasti ollut olemassa jo paljon tätä ennen.

Röijyä yleisenä 'tröja'-sanan suomenkielisenä vastineena käyttää myös Riitta Pylkkänen ansiokkaissa pukuhistoriallisissa tutkimuksissaan.

Lähteet:
Raimo Jussila, Vanhat sanat
Eino Koponen, Ruotsin kielen vaikutuksesta suomen kieleen
Riitta Pylkkänen, Säätyläispuku Suomessa vanhemmalla Vaasa-ajalla 1550–1620