Saisiko teknisiä tietoja Helmet-kirjastojen RFID-järjestelmästä?

Kysytty

Saisiko teknisiä tietoja Helmet-kirjastojen RFID-järjestelmästä? Täällä kerrotaan yleisesti: http://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Uutispalat/Helmetkirjas…

Kiinnostaisi sähköherkkien puolesta tietää mm. käytetty taajuuskaista ja toimintasäde, ja se, ovatko kirjoissa olevat tarrat passiivista tyyppiä (ovat varmaan). Nämä siis terveysnäkökohtien kannalta.

Voin sanoa jo etukäteen, että siitä tiedosta, että järjestelmän säteilyarvot ovat voimassa olevien standardien mukaisia, ei ole minulle hyötyä – tiedän sen jo ennestään. Säteilynormit ovat sähköherkkiä ajatellen liian väljät.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

RFID-tarrat kirjoissa ovat virtalähteettömiä ja ei-lukutilanteissa passiivisia.

Helsingin kaupunginkirjaston RFID-lukijoiden ja automaattien elektromagneettiset arvot:

Kirjastojen pöydillä käytetään lähes yksinomaan 3M Mini RFID lukijalevyä (malli 210).

- RF frekvenssi: 13,56 MHz
- lähetysteho: 200 mW
- lukualue: 15,2 cm asti
- UL, FCC ja CE-hyväksynnät

Automaateissa käytetään vähän tehokkaampaa mallia Tagsys L-SA4 SHD.

- RF frekvenssi: 13,56 MHz
- lähetysteho: 1 W
- lukualue n 20 cm (ei löytynyt tarkkaa tietoa)
- UL, FCC ja CE-hyväksynnät

Helsingin kaupunginkirjasto on kysynyt neuvoa ja ohjeita Säteilyturvakeskukselta ja RFIDLab ry:n asiantuntijoilta.

Vastauksen antoi Helsingin kaupunginkirjaston Aineisto- ja metatietoyksikkö.