Saisiko kirjailijavinkin seuraavilla näkökulmilla: Kirjan yleissävy on jännitys, mukana on erilaisen väkivallan ja kuoleman vaara Päähenkilö on nainen tai…

Kysytty

Saisiko kirjailijavinkin seuraavilla näkökulmilla:
Kirjan yleissävy on jännitys, mukana on erilaisen väkivallan ja kuoleman vaara
Päähenkilö on nainen tai keskeinen henkilö on nainen
Päähenkilö on poliisi tai yksityisetsivä tms. Tai jos ei löydy kirjallisuutta, päähenkilö on mitä vaan.
Kirjassa on vahvasti mukana eroottisuus ja seksi
Päähenkilö tai keskeinen henkilö on seksuaalisesti aktiivinen
Kirjoissa kerrotaan seksitilanteet tarkemmin kuin vain että ihmiset menivät sänkyyn harrastamaan seksiä.
Yleensä päähenkilö saa asiat ratkaistua. Loppuratkaisut ovat hänen kannaltaan ja yleissävyltään positiivisia.
Yleensä pahat saadaan kiinni tai heitä jotenkin rangaistaan.

Aiheet eivät ole historiallisia vaan laajasti ottaen nykyaikaa
Ei utopioita eikä tieteisfantasioita, vaan realismia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmeisesti metsästät useampaa kirjaa. Osassa vinkeistä saattaa toteutua kyllä montakin noista näkökulmista.

Kirjan yleissävy jännitys ja mukana väkivallan ja kuoleman uhkaa. Tämä toi mieleeni kauhukirjallisuuden ja siitä etenkin psykologisen jännityksen.  Hakusana "psykologinen jännityskirjallisuus" ja genrerajaus kauhukirjallisuuteen saa esille mm. teokset King, Stephen: Myöhemmin, Ohlsson, Kristina: Sairaat sielut ja Hautala, Marko: Leväluhta. Linkki Helmet hakutulokseen

Päähenkilö on nainen tai keskeinen henkilö on nainen. Tällaisia kirjoja on paljon, mutta oletan että etsit etenkin jännityskirjallisuutta tai eroottista kirjallisuutta. Tarkennettu haku aiheilla jännityskirjallisuus ja naiset löytää dekkareista esim. Rämö, Satu: Hildur, Läckberg, Camilla: Naiset vailla armoa ja Griffiths, Elly: Murhan käsikirjoitus. Linkki hakutulokseen

Päähenkilö on poliisi tai yksityisetsivä. Hakusanat poliisit, kaunokirjallisuus ja rajaus aikalaisromaaneihin tuo esiin myös ei jännityskirjallisuutta. Esim. Konstig, Joonas: Sotaan syylliset.

Suurin osa kaunokirjallisuudesta, jossa asiasanana on "poliisit" tai "poliisiromaanit" on kuitenkin jännityskirjallisuutta. Haulla poliisiromaanit ja jännityskirjallisuus, löytyykin liki 2000 ei kirjaa. mm. Lehtolainen, Leena: Pimeän risteys, Seek, Max: Loukko sekä Kepler, Lars: Hämähäkki. Linkki halutulokseen

Kun hakusanan muuttaa muotoon yksityisetsivät löytää yli 600 teosta. mm. Ahndoril, Alex: Murhan avain, Susi, Pauliina: Yksityisalue ja Galbraith, Robert: Kuolema kintereillä. Linkki Hakutulokseen

Kirjassa on vahvasti mukana eroottisuus ja seksi. Tulkitsen, että pari seuraavaa näkökulmaa voi yhdistää tähän. Hauku sanalla seksi ja rajaamalla vielä genren eroottiseksi kirjallisuudeksi löytää 150 erotiikkapainotteista kirjaa. mm. Hallikainen, Niko:Kanjoni, Arsan, Emmanuelle: Emmanuelle 1 ja 2 sekä Miller, Henry:Kauriin kääntöpiiri. Linkki hakutulokseen

Hakusanat psykologiset romaanit, naiset ja seksi löytävät esim. Hadley, Tessa: Vapaa rakkaus, Rönnow Pessah, Sofia: Elämäni miehet ja  Walsh, Helen: Lutka. Linkki hakutulokseen

Yleensä perinteisessä jännityskirjallisuudessa rikostutkinta saadaan loppuun ja rikos ratkeaa syyllisen pidättämiseen. Se, miten positiiviset tulokset ovat rikostutkijan kannalta vaihtelee kovasti. Quinn, Spencer on kirjoittanut yksityisetsiväparista, joista toinen on koira ja tapahtumat kuvataan koiran näkökulmasta. Muistaakseni sekä Häntä pystyssä että Häntäkarvan varassa kirjat päättyvät kertojan kannalta positiivisiin ratkaisuihin.