Sain sähköpostiini kysymyksen nuorelta mieheltä joka oli ollut Suomessa lomalla ja nyt hän haluaisi tietää Levi nimestä mitä se tarkoittaa. Samalla hän kysyy…

Kysytty

Sain sähköpostiini kysymyksen nuorelta mieheltä joka oli ollut Suomessa lomalla ja nyt hän haluaisi tietää Levi nimestä mitä se tarkoittaa. Samalla hän kysyy mitä Raitotie tarkoittaa. Sen verran hän oli saanut selville, että Levi on tunturin nimi, mutta muuta hän ei ollut löytänyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 2007 ilmestyneessä "Suomalainen paikannimikirja" (julkaissut Korimaisten kielten tutkimuskeskus) kerrotaan ett "Levi" on lainattu saamenkielestä mutta että tarkempaa alkuperää ei ole tiedossa. Norjassa ja Ruotsissa on mahdollisesti samankantaisia paikannimiä, mutta varmaa tietoa ei ole kantasanasta.
Yllämainittu kirja löytyy kirkkonummen kirjastosta.

0 ääntä

Kommentit

Kysymyksessä kaivattiin myös raito-sanan merkitystä. Vuonna 2006 ilmestyneessä Kielitoimiston sanakirjassa ja vanhemmassa Suomen kielen perussanakirjassa oli sama selitys kuin nykyisessä päivitetyssä verkkoversiossakin:
vars. ahkiota vetävien toisiinsa sidottujen porojen jono, pororaito; yl. jono, matkue.
Tuonniminen tie näkyy olevan Levillä; ei yllättävää.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/raito