Sain Kreikasta tuliaiseksi Aloe Vera rasvaa. Purkin pohjassa 'LOT:221010' Mitä tämä kirjain- ja numerosarja tarkoittaa?

Kysytty

Sain Kreikasta tuliaiseksi Aloe Vera rasvaa. Purkin pohjassa 'LOT:221010' Mitä tämä kirjain- ja numerosarja tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Eri vamistajilla lienee lukuisia tapoja merkitä tuote-eriä, joten täysin varmaa vastausta on hankala antaa. Tässä tapauksessa LOT tarkoittanee juuri valmistuserää. Valmistuserä tarkoittaa "myyntiyksiköitä, jotka on tuotettu, valmistettu tai pakattu käytännöllisesti katsoen samoissa olosuhteissa" (Ruokavirasto, https://www.ruokavirasto.fi/tietoa-meista/oppaat/ieh/ieh-16/16-jaljitet…). Merkinnän avulla voidaan ongelmatapauksissa jäljittää mahdollisimman tarkasti, mitä erää ongelma koskee. Näin ollen tuotteen vetämisessä pois markkinoilta tulee mahdollisimman pieni tappio ja raaka-aine-, pakkaus- yms. ongelman syy on helpompi jäljittää.

Numero voi olla valmistajan monella eri tavalla generoitu numero, mutta usein ja tässä tapauksessa mitä suurimmalla todennäköisyydellä tarkoittaa sitä, että tuote-erä on valmistettu 10.10.2022.