Sain koulussa(lukiossa) tehtäväksi tehdä esitelmän jossa aihe on aika vapaa. Ideana on kuitenkin ottaa tietty oma näkökulma Euroopan kulttuuriin. Se voi…

Kysytty

Sain koulussa(lukiossa) tehtäväksi tehdä esitelmän jossa aihe on aika vapaa. Ideana on kuitenkin ottaa tietty oma näkökulma Euroopan kulttuuriin. Se voi liittyä esim. kieleen, taiteeseen tai kirjallisuuteen. Opettaja pyysi myös rajaamaan aiheen tarkasti käyttämällä seuraavaa esimerkkiä:Ei Euroopan rockmusiikki jaa yksi bändi.
Minua kiinnostaa sattumalta juuri nyt hirveästi alkoholijuomat ja kahvi. Voisiko olla asiallista valita toinen ja jokin maa. Ottaa esim. Italia ja sen kahvikulttuuri. Jos sitten vertailisin sitä Suomen ja joidenkin muiden Euroopan maiden vastaavaan ja kertoisin jotakin myös historiasta. Kuulostaako asialliselta? Kummasta olisi helpompi löytää tietoa. Kahvista vai alkoholista? Ja mistä? Eivätkö molemmat ole myös entisiä siirtomaatuoteita? Haluaisin tietoa esim. ihan vaan elävästä kulttuurista, eli miten tuotetta nautitaan kohdemaassa ja millainen sen asema on, raaka-ainelajikkeista, alkuperämaasta, historiasta, perinteistä jne... Mistä aloittaa? Miten saisin riittävää ja monipuolista tietoa? Osaisitko ehdottaa jotakin tiettyä teosta/ teoksia? Suurkiitokset jo etukäteen, tämä on loistava ja hyödyllinen palvelu. Teette tärkeää työtä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietyn maan kahvikulttuuri voi olla vaikea aihe. Sen sijaan Euroopan alkoholikulttuureista on kirjoitettu paljon.

Yleensä ajatellaan, että Suomessa vallitsee humalahakuinen ”viinakulttuuri”, muualla Euroopassa hillitty ”viinikulttuuri”. Suomen juomakulttuuria on haluttu eurooppalaistaa. Kirjamarkkinoista päätellen Suomessa onkin 2000-luvulla syntynyt valtava viini-innostus. Voit todeta asian Helmetin ( http://www.helmet.fi )avulla seuraavasti. Valitse sanahaku, kirjoita hakusanaksi viinit ja valitse kieleksi suomi. Kun sitten teet haun, saat tulokseksi uutuusjärjestyksessä suomeksi julkaistua viinikirjallisuutta. Kirjoja on valtavasti. Vaikuttaisi siis siltä, että viinikulttuuri on tullut Suomeen.

Lehtiartikkeleista päätellen suomalainen alkoholikulttuuri ei kuitenkaan ole mullistunut. Tietokannasta Aleksi löytyy useita hyviä artikkeliviitteitä hakusanalla juomatavat. Esimerkkejä: Tigerstestedt, Christoffer: ”Muuttuvatko suomalaisten juomatavat?: kulttuurisen lähestymistavan jäljillä”, Sosiologia, no. 1/2005; Kuusi, Hanna: Suomalainen humala ja eurooppalaiset ihanteet, Tiedepolitiikka, 1/2004; Karvinen, Marjatta: ”Eu-Suomessa juomatavat ennallaan ja kulutus kasvussa (Alkoholipolitiikka)”, Socius 3/2004. Niissä verrataan suomalaisten juomakulttuuria eurooppalaiseen. Juomatapoihin liittyvät myös viime aikojen keskustelut alkoholiverosta ja viinin tulosta maitokauppoihin. Näistä aiheista löytyy tuoretta aineistoa myös Helsingin Sanomien tekstiarkistosta.

Tietyn yhden Euroopan maan juomakulttuurista ei välttämättä löydy aineistoa suoraan tietokannoista. Mutta jos valitset jonkin keskeisen maan, vaikkapa Ranskan, aineistoa kyllä löytyy. Jos teet sanahaun niin että kirjoitat hakusanoiksi Ranska viinit, saat tulokseksi etupäässä viinioppaita. Joukossa on kuitenkin myös kirjat Mannerkorpi: Suun huvituksia ja Mannerkorpi: Dionysoksen jäljillä”, joissa ilmeisesti kerrotaan myös juomakulttuurista. Aineistoa tietyn maan alkoholikulttuurista voi etsiä myös selaamalla matkaoppaita, matkakirjoja, keittokirjoja ja tapaoppaita. Esim. Helena Petäistön kirjassa ”Ranskalaiset korot” on hyvä kuvaus ranskalaisesta juomakulttuurista sivuilla 132-133. Myös lehtiartikkeleita kannattaa etsiä.

Tietoa viinin historiasta ja valmistuksesta löydät viinikirjoista. Kirjoja on niin paljon, että löytänet sopivan suoraan minkä tahansa ison kirjaston (ainakin pääkirjaston!) hyllystä.

Tietokantaa Aleksi, josta löytää viittauksia lehtiartikkeleihin, voi käyttää kaikissa kirjastoissa, samoin Hesarin arkistoa. Aleksi ei sisällä artikkelien tekstiä, mutta pääkirjastossa on iso lehtikokoelma, josta artikkelit useimmiten löytyvät. Niitä voi lukea paikan päällä tai kopioida.

9 ääntä

Kommentit

Jkk