Sain käsiini vanhan puhdetyöpuukon syväriltä vuodelta 1942. Minua kiinnostaisi tietää näistä enemmän. Mikä on tuo vaakuna-tyylinen merkki huppupäisestä…

Kysytty

Sain käsiini vanhan puhdetyöpuukon syväriltä vuodelta 1942. Minua kiinnostaisi tietää näistä enemmän. Mikä on tuo vaakuna-tyylinen merkki huppupäisestä hahmosta. Miksi ja miten näitä tehtiin? Onko näillä muuta arvoa kuin tunnearvo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puukon tupessa oleva merkki voisi periaatteessa viitata jonkin Syvärillä toimineen joukko-osaston tai -yksikön (epä)viralliseen tunnukseen, joka voisi olla luontevasti puhdetyön tekijän oma joukko. Toisaalta merkki on myös hyvin samanlainen kuin vuonna 1940 perustetun Suomen Aseveljien Liiton logo (suunnittelija Aarne Nopsanen): https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Aseveljien_Liitto . Tekijä on siis voinut vuonna 1942 ottaa mallia myös siitä ja tuoda tällä tavoin esiin talvisodan muistoa.

Puhdetöitä tehtiin erityisesti jatkosodan asemasotavaiheen aikana, jolloin yleistilanne rintamilla oli verrattain rauhallinen ja rintamajoukoilla oli enemmän vapaa-aikaa. Osa puhdetöistä tehtiin puhtaasti muistotarkoitukseen kotiin vietäväksi, mutta niitä päätyi myös esimerkiksi myyntiin. Puhdetöiden tekemiseen laadittiin erillisiä oppaitakin ja valmistusmateriaaleina käytettiin saatavilla olevia raaka-aineita, kuten puuta tai esimerkiksi sotasaaliiksi saatua metallia.

Sota-ajan puhdetöitä näkee myynnissä vielä nykyäänkin muun muassa huutokaupoissa - osalla on selkeästi vain tunnearvo, osalla voi olla rahallistakin arvoa.

Lisätietoja puhdetöistä yleisesti löytyy esimerkiksi Olli  Kleemolan, Riku Kauhasen ja Aake Kinnusen teoksesta "Käsin ja sydämin: sota-ajan puhdetyöt" (2019).

Lisätietoja sota-ajan esinehistoriasta voi kysyä myös vaikkapa Sotamuseosta: www.sotamuseo.fi