Sain käsiini noin 10 litran vetoisen alumiinikattilan, jossa aion valmistaa keittokinkkua Strömsön tapaan. Kattila on vanha ja siinä on ulkopuolella keltaisen…

Kysytty

Hei, sain käsiini noin 10 litran vetoisen alumiinikattilan, jossa aion valmistaa keittokinkkua Strömsön tapaan.

Kattila on vanha ja siinä on ulkopuolella keltaisen ruskeaa pinttymää. Sisäpuoli on jossain määrin syöpynyt mutta kattila on kyllä käyttökelpoinen.

Miten tämä kattila tulisi puhdistaa?

Vastaus

Vastattu

Pinttyneen alumiinikattilan voi puhdistaa seuraavasti: Lisää kattilaan yksi osa etikkaa ja yksi osa vettä. Anna kiehua hiljalleen n. 10 minuuttia. Pese ja kuivaa tavalliseen tapaan. Huom.! Älä käytä alumiinin puhdistukseen emäksisiä pesuaineita kuten ruokasoodaa tai valkaisuainetta, sillä ne voivat vahingoittaa alumiinipintaa vielä lisää.

Lähde: Nerokkaat niksit ja neuvot. 2012