Saiko Suomen puolustusvoimat käyttöön talvi- ja/tai jatkosodassa saksalaisten aseita aseveljeyden merkeissä?

Kysytty

Saiko Suomen puolustusvoimat käyttöön talvi- ja/tai jatkosodassa saksalaisten aseita aseveljeyden merkeissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Talvisodassa Suomi ei saanut Saksalta aseapua, vaan Saksan suhtautuminen Suomeen oli viileää. Suomi oli nimittäin Saksan ja Neuvostoliiton välisen Molotovin-Ribbentropin sopimuksen (1939) salaisessa lisäpöytäkirjassa annettu Neuvostoliiton etupiiriin. Jatkosodan alkaessa maailmanpoliittinen tilanne sekä Saksan ja Neuvostoliiton suhteet olivat ratkaisevasti muuttuneet, ja Suomen ja Saksan välille oli Moskovan rauhan jälkeen kehittynyt aseveljeys. Suomi osti Saksalta aseita ja muuta sotakalustoa, ja Saksa antoi Suomelle muun muassa sotilaallista ja elintarvikeapua sekä polttoainetta. Suomen toimintakyky jatkosodan aikana oli täysin riippuvainen Saksan avusta.

Lähteitä:
Sotatieteen laitos. Sotahistorian toimisto. (1988). Jatkosodan historia: 1. Talvisodasta jatkosotaan, sota alkaa. WSOY.
Johansen, C. (2016). Hitler's Nordic ally? Pen & Sword Military. ”
Uola, M. (2015). Eritahtiset aseveljet: Suomi ja muut Saksan rinnalla taistelleet 1939-1944. Docendo.