Saavatko kirjastot myydä tai lahjoittaa poistettua av-aineistoa? Esim. cd- tai dvd-levyjä jne. Vai estääkö tekijänoikeudet sen?

Kysytty

Saavatko kirjastot myydä tai lahjoittaa poistettua av-aineistoa? Esim. cd- tai dvd-levyjä jne. Vai estääkö tekijänoikeudet sen?

Vastaus

Vastattu

Kirjasto saa myydä tai lahjoittaa kokoelmista poistettua av-aineistoa. Tekijänoikeuslain (404/1961) 19. pykälässä mainitaan, että kirjastolla on oikeus myydä tai muutoin pysyvästi luovuttaa laillisesti hankkimansa aineisto. Kirjasto maksaa lainauskorvauksen hankkiessaan elokuvatallenteita, jotta niitä voi lainata eteenpäin, mutta lainausoikeus ei sisälly myytyyn aineistoon.

Lähteet ja lisätietoa

Aiheesta aiemmin Kysy kirjastonhoitajalla-palstalla: Saako kirjaston poistomyynnissä myydä VHS tai DVD tallenteita? | Kysy kirjastonhoitajalta (kirjastot.fi)

Tekijänoikeuslaki, 19§: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404#L2P19