Säätytalon päädystä löytyy tekstit lex ja ivs joka tarkoitaa kain laki ja oikeus. Mistä ivs termi tulee? Onko lyhenne jostakin kenties latinan sanasta?

Kysytty

Säätytalon päädystä löytyy tekstit lex ja ivs joka tarkoitaa kain laki ja oikeus. Mistä ivs termi tulee?
Onko lyhenne jostakin kenties latinan sanasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet aivan oikeassa, sanat ovat latinaa lex=laki ja ius=oikeus. Tuossa päädyn tekstissä on kirjoitusmuoto samanlainen kuin roomalaisissa piirtokirjoituksissa eli u on v:n näköinen.

A. Streng Latinanalais-suomalainen sanakirja löytyy useimmista kirjastoista.

Kuvia piirtokirjoitustekstistä esim., https://www.aarome.org/apply/academic-programs/roman-epigraphy

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit