Saatuansa tilkan spriitä virkistyi hän heti siitä onko tämän riimitellyt Eino Leino vai Bellman? Kiitos vastauksestanne jo etukäteen! :)

Kysytty

saatuansa tilkan spriitä virkistyi hän heti siitä

onko tämän riimitellyt Eino Leino vai Bellman?

Kiitos vastauksestanne jo etukäteen! :)

Vastaus

Vastattu

Jostain syystä runo kulkee netissä nimellä Eino Leinon juomalaulu. Leinolla ei kuitenkaan ole tämän kanssa muuta tekemistä kuin korkeintaan kiinnostus samaan asiaan... Runo on nimeltään Pieni episodi ja se alkaa "Monta päivää juotuaan / pessimisti tuskissaan / sanoi on jo..."

Runon on kirjoittanut Heikki Asunta (Mustaa ja kultaa, 1929). Se löytyy myös Jarkko Laineen toimittamasta kirjasta Putelille puhelen : viinavirsiä. Sanat saattavat hiukan vaihdella eri julkaisupaikoissa tai sävellyksissä. Lauluna tätä ovat esittäneet mm. Vesa-Matti Loiri, Matti Salminen ja Anneli Saaristo