Saako koulun esitelmiin liittää kuvia, jos merkitsee lähteet? Tekijänoikeusasioita on hinkattu älyttömän paljon, mutten vieläkään ymmärrä onko kyseinen…

Kysytty

Saako koulun esitelmiin liittää kuvia, jos merkitsee lähteet? Tekijänoikeusasioita on hinkattu älyttömän paljon, mutten vieläkään ymmärrä onko kyseinen käytäntö väärin.

Vastaus

Vastattu

Lyhyt vastaus kysymykseen on “kyllä, mutta”. Niin kuin monesti tekijänoikeusasioiden kanssa on, yksinkertaista vastausta ei kuitenkaan ole.

Tekijänoikeuden kannalta turvallisin vaihtoehto on käyttää esitelmässä itse otettuja kuvia. Muiden tekemien tai ottamien kuvien käyttö muuten kuin yksityisessä käytössä sen sijaan vaatii yleensä tekijän luvan; esimerkiksi kaverin ottamaa kuvaa siis voi käyttää omassa esitelmässä kaverin luvalla.

Suurimmalla osalla kouluista on kuitenkin käytössä Kopioston kopiointilupa, jonka Opetushallitus on hankkinut varhaiskasvatukseen, esi- ja perusopetukseen, maksuttomaan toisen asteen koulutukseen sekä valtionosuutta taiteen perusopetukseen saaville oppilaitoksille. Kopiointiluvalla kuvia saa käyttää opinnäytetöissä.

Esitelmissä voi käyttää myös kuvia, joilla on Creative Commons -lisenssi. CC-lisenssejä on useita erilaisia, ja lisenssissä on kerrottu tarkkaan, miten kuvia saa käyttää, saako niitä esimerkiksi muokata tai käyttää kaupallisesti.

Internetistä löytyy myös erilaisia kuvapankkeja, joiden kuvia voi käyttää esimerkiksi kuvituskuvina. Kuvien käyttö on sallittu sivuston käyttöehdoissa.

Jos esitelmä julkaistaan esimerkiksi verkossa, kuvan käyttöön vaaditaan lähtökohtaisesti lupa. Lähteet on luonnollisesti syytä merkitä.

Kopiraittilan koulu on Kopioston ylläpitämä sivusto, josta löytyy paljon tietoa ja myös pelillinen oppimateriaali tekijänoikeuksien haltuunottoon.

Kuvien kopioinnista Kopiraittilan sivuilla

CC-lisensseistä Kopiraittilan sivuilla

Tietoa Kopioston kopiointiluvasta oppilaitoksille