Saako kirjastossa lukea ääneen ulkomaalaisten kirjailijoiden kirjoja esim lapsiryhmälle?

Kysytty

Saako kirjastossa lukea ääneen ulkomaalaisten kirjailijoiden kirjoja esim lapsiryhmälle?

Vastaus

Vastattu

Hei! Meillä Jyväskylän kirjastoissa on ohje koskien satutuokioiden järjestämistä ja tekijänoikeuksia.  Tässä suoraa lainausta ohjeesta:

Kirjan lukeminen ääneen kirjastossa vapaapääsyisessä tilaisuudessa on julkista esittämistä ja siten lähtökohtaisesti luvanvaraista toimintaa.

Lupaa ei tarvita, jos:

  • satuja luetaan vain päiväkoti- tai koululaisryhmälle, eli tilaisuus ei ole muille avoin (silloin tilaisuus on opetusta ja tekijänoikeuslaki sallii kirjojen ääneen lukemisen opetuksen yhteydessä)
  • teos on tekijänoikeuksista vapaa, esim. kansansatu tai kirjan tekijän (kirjoittaja, suomentaja) kuolemasta on yli 70 vuotta
  • lupa tekstin käyttöön on annettu johonkin teemaviikkoon liittyen, esim. Pohjoismainen kirjallisuusviikko
  • olet saanut luvan kirjan lukemiseen kirjailijalta, eli oikeuksien omistajalta. Mieluummin kuitenkin maksetaan Sanaston lupa kuin ryhdytään kyselemään kirjailijoilta lupia.

Satutuokioita varten ostetaan Sanastolta ”Pienlupa”, jonka hinta on 10 e + alv. 10% eli 11 e. Tämä koskee siis yhtä tilaisuutta, jossa voi lukea 1-3 teosta ja yleisöä saa olla max. 50 henkeä. Ks. lisää: https://luvat.sanasto.fi/fi/hinnasto

Jokainen yksittäinen satu/runo/kuvakirja (joka sisältää yhden tarinan) tulee ilmoittaa erikseen. 1-3 teosta ei siis tarkoita 1-3 kirjaa vaan 1-3 yksittäistä teosta. Jos luet samasta kirjasta useamman sadun, jokainen tulee ilmoittaa hakemuksessa erikseen.

Sanasto ei voi antaa esityslupaa käännöskirjoille, koska edustaa vain kotimaisia kirjailijoita. Käännöskirjoja voi silti laittaa hakemukseen, sillä suomentaja saa oman osuutensa korvauksesta.

Luvat haetaan etukäteen täällä: https://luvat.sanasto.fi/fi/hae-esityslupaa, eli luettavat kirjat pitää olla jo tässä vaiheessa tiedossa. Sanasto tarkistaa, että teosten tekijät ovat sellaisia, joiden puolesta Sanasto voi myöntää luvan. Kun hakemus on hyväksytty, lähtee luvanhakijalle linkki sähköpostiin, josta pääsee esityksen jälkeen tekemään käyttöilmoituksen tapahtumasta (tarkista roskapostikansio, jos Sanastolta ei tule linkkiä parin päivän sisällä). Tämän jälkeen vasta lähetetään lasku.