Saako elokuvista näyttää lyhyitä pätkiä maksullisessa tilaisuudessa (konsertin yhteydessä)? Ymmärtääkseni kokonaisten elokuvien esityslupia voidaan hakea mm…

Kysytty

Hei, saako elokuvista näyttää lyhyitä pätkiä maksullisessa tilaisuudessa (konsertin yhteydessä)?

Ymmärtääkseni kokonaisten elokuvien esityslupia voidaan hakea mm. Elokuvalisenssiltä ja Viihdepalvelu.fi -sivustoilta, mutta jos aikomuksena on näyttää maksimissaan minuutti tai kaksi elokuvaa, miten sitten menetellään?

Vastaus

Vastattu

Ratkaisevaa elokuvien esittämisessä esitysluvan näkökulmasta ei ole esityksen pituus vaan se, että onko kyseessä julkinen tilaisuus - erotuksena siis yksityiseen.

Esimerkiksi tässä tapauksessa maksullinen konsertti lienee selkeästi julkinen tilaisuus.

Esityslupa tulee kysyä tai hakea aina teoksen oikeuksien omistajalta, joka useimmiten on vaikkapa tuotantoyhtiö.

Lisätietoja esimerkiksi Tekijänoikeus.fi-sivustolta.