Sääennusteessa mainitaan lämpötila (esim -5) ja tuulen voima. Sitten: tuntuu kuin esim -10. Miten tällainen arvio voidaan tehdä, asteen tarkkuudella? ( varsin…

Kysytty

Hei! Sääennusteessa mainitaan lämpötila (esim -5) ja tuulen voima. Sitten: tuntuu kuin esim -10. Miten tällainen arvio voidaan tehdä, asteen tarkkuudella? ( varsin pöljää, että joku jossain tietää miltä minusta tuntuu, vaikka en ole kertonut käytänkö esim villahousuja vai shortseissako kuljen...)

Vastaus

Vastattu

Sääennusteissa toisinaan mukana oleva "tuntuu kuin" -lämpötilalukema pyrkii osoittamaan, miten ihminen aistii lämpötilan iholla. Lukeman laskemiseen vaikuttaa pakkasella tuulen voimakkuus, helteellä puolestaan ilman kosteus.

Ihmisen iholta haihtuu jatkuvasti lämpöä, ja mitä kylmempi ilma on, sitä enemmän lämpöä häviää. Tuulen voimakkuus vauhdittaa lämmön haihtumista, ja vaikuttaa näin pakkasen purevuuteen. "Tuntuu kuin" -lämpötilan laskennassa kylmällä säällä huomioidaan pakkasen ja tuulen yhteisvaikutus ihon pintalämpötilaan ja pintaverenkierron muutoksiin. Kuumalla säällä suuri ilmankosteus taas vähentää kosteuden haihtumista iholla, ja siksi ilma voi tuntua kuumemmalta kuin mitä on.

Sääennusteiden "tuntuu kuin" -lukemaan kannattaa suhtautua eräänlaisena ohjearvona, sillä jokainen tuntee lämpötilan eri tavalla. Lukeman tarkoitus on auttaa ihmistä arvioimaan, miten ulos lähtiessä kannattaa varustautua.

Foreca: Mitä tarkoittaa "tuntuu kuin" -lämpötila?

Yle: Sääennusteen "tuntuu kuin" -lukemat auttavat varautumaan kylmään