Ruotsalaisessa sarjassa Tuntematon perillinen, jaksossa Koiran paras ystävä (https://areena.yle.fi/1-4267121, julkaistu 3.1.2024) mainittiin, että…

Kysytty

Ruotsalaisessa sarjassa Tuntematon perillinen, jaksossa Koiran paras ystävä (https://areena.yle.fi/1-4267121, julkaistu 3.1.2024) mainittiin, että perinnönjättäjä pakeni uimalla Jugoslaviasta Triesteen Italiaan 1960-luvun puolivälissä. Ohjelmassa mainittiin vain, että hän asui pakolaisleireillä ennen muuttoaan Ruotsiin. Myöhemmin mainitaan pakolaisleirin nimeksi Latina, ja näytetyn kartan mukaan sijaintipaikaksi Pohjois-Italia.

Suomessa ei ilmeisesti ole koskaan kerrottu itäblokista tulleiden pakolaisten leireistä, ja siksi varmaan en ole onnistunut ahkerallakaan googlettamisella löytämään mitään tietoa leireistä suomenkielisiltä sivuilta.

Olisi kiinnostavaa tietää noista leireistä: missä maissa niitä oli, mistä maista pakolaiset tulivat, miten pitkään leirejä oli, olivatko kaikki oikeita pakolaisia vai ehkä vakoojia, mihin pakolaiset päätyivät jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Latinan pakolaisleiri sijaitsi Italiassa Lazion maakunnassa, ja se oli toiminnassa vuosina 1957-1991. Alkuvaiheessa leirin pakolaiset tulivat Itä-Euroopan maista yleensä Jugoslavian vastaisen rajan yli aluksi Triesten pakolaisleirille. Useimmat pakolaiset eivät jääneet Italiaan pysyvästi vaan jatkoivat matkaa muihin maihin. Tästä aiheesta en löytänyt suomenkielisiä painettuja tai verkkolähteitä, eikä tietoa näyttäisi olevan kovin paljon tarjolla englanniksikaan. Latinon pakolaisleiristä on italiankielisessä Wikipediassa artikkeli, jonka voi kääntää myös melko ymmärrettävälle suomen kielelle. Ks. https://it.wikipedia.org/wiki/Campo_profughi_di_Latina

Hakusanoilla Campo profughi di Latina tai Rossi Longhi refugee camp löytyy muitakin linkkejä italiankielisiin lähteisiin.

Ohessa lisäksi  linkki englanninkieliseen tutkimusartikkeliin, jossa kerrotaan muistakin kylmän sodan aikakauden pakolaisleireistä Italiassa: Erminio Fonzo: Refugees in Italy during the Cold war: an unknown history  https://www.researchgate.net/publication/320107471_Refugees_in_Italy_du…