Runo Kauan sitten kuuntelin Seela Sellaa ja Seppo Kolehmaista. Ylimääräisenä ohjelmana Kolehmainen esitti tosi hauskan kesäisen runon. Muistan siitä vain lopun…

Kysytty

Runo
Kauan sitten kuuntelin Seela Sellaa ja Seppo Kolehmaista. Ylimääräisenä ohjelmana Kolehmainen esitti tosi hauskan kesäisen runon. Muistan siitä vain lopun: "..ahon kauniin laitamalla lehmänpaska lötköttää, sinipinta sontiainen paskan alla pötköttää" (jotenkin noin). Esittäjä sai suuret suosionosoitukset.

Vuosia myöhemmin otin Sellaan yhteyttä ja kysyin runoa. Hän muisti sen ja pyysi minua ottamaan yhteyttä erääseen ystävättäreensä - tämä muisti runon myös ja lupasi auttaa, mutta arveli, että runoilija oli tehnyt sen varta vasten Kolehmaiselle. Hän lupasi ottaa yhteyttä, jos runo löytyy. Ei löytynyt, hän ei ottanut minuun yhteyttä. Runo ei ollut kaksimielinen eikä millään muotoa "rivo" vaan tosi hauska. Tyyli vaikutti jotenkin Eino Leinolta..

Olen lausunut lähes 30 vuotta ja muutenkin esiintynyt aika paljon ja etsin jatkuvasti uutta aineistoa eri lähteistä.(Täytin tänään 83 vuotta). Kiitos vastauksesta - ja jo etsimisestäkin.. etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisiko kyseessä tämäntapainen runo:

"... piika aitas peitot potkii, levveet lihat hyllyy, russakka vuan ruminieroo pitkin piian pyllyy. Isäntä nousoo sijaltansa, kessumualle asteloo, itestäsä kiinni pittää, kessumuataan kasteloo. Kuuhutukko, keltanuama, taivaan kantta kamuaa, pojjaan käsi kesäyössä, hammeen alle hamuaa. Lehmänpaska lepikossa, levollisna lötköttää, sinipinta sontiainen, paskan alla pötköttää".

Tämän runon alkuperää on kysytty tässä palvelussa jo aiemminkin, ja siihen on vastattu näin:

"Vuonna 2003 Seppo Kolehmainen oli vieraana Petteri Väänäsen toimittamassa Hyvän päivän jatkot -ohjelmassa (20.7.2003) ja lausui siinä isänsä jäämistöstä löytämänsä, julkaisemattoman Kalle Väänäsen runon 'Maalaiskylän idylli'. Muuten runo meni kuten kysyjä sanoo, mutta ennen sitä alku kuului (kuuntelun perusteella): 'Renki makkoo aitassa ja välliin kylykee kiäntää, illaks syöty kokkeljpiimä sillon tällö iäntää.' "

Alkuperäinen kysymys ja vastaus löytyvät täältä: https://www.kirjastot.fi/kysy/minulla-on-muutama-mieltani-pitkaan