Rovaniemen yhteislyseon uusi talo Ruokasenkadun ja Kansankadun kulmassa rakennettiin sodan tuhojen jälkeen. Mitä korttelissa oli aikaisemmin? Taustaa: Nyt…

Kysytty

Rovaniemen yhteislyseon uusi talo Ruokasenkadun ja Kansankadun kulmassa rakennettiin sodan tuhojen jälkeen. Mitä korttelissa oli aikaisemmin? Taustaa: Nyt arkkitehti Viwi Lönnin juhlavuonna on muistettu, että hänen suunnittelemistaan koulutaloista pohjoisin oli Rovaniemellä paikassa, johon tuli sittemmin lääninhallituksen rakennuksia. Koulu sai siis uuden paikan toiselta puolelta silloista kauppalan keskustaa.

Vastaus

Vastattu

Wivi Lönnin suunnittelema koulu oli käynyt ahtaaksi jo ennen sotia, ja uudelle koululle oli jo tuolloin katsottu uusi tontti kauppalan keskustassa sijaitsevasta puistosta, urheilukentän vierestä.
Lähde: Marianne Junila: Lapin lippulaiva. Lyseonpuiston lukio 1908-2008. s. 71.