Rooman valtakunnan aikaan ja keskiajalle sijoittuvia hyvinä, mukaansatempaavia ka kiinnostavia lasten/nuortenromaaneja? Haluaisin opettajana lukea ääneen…

Kysytty

Rooman valtakunnan aikaan ja keskiajalle sijoittuvia hyvinä, mukaansatempaavia ka kiinnostavia lasten/nuortenromaaneja?
Haluaisin opettajana lukea ääneen oppilailleni historian jaksoilla. Tulossa Rooman valtakunta sekä keskiaika. Myös Babylonia, Persia, Egypti kiinnostaa.

Vastaus

Vastattu

Kuulostaa hyvältä! Kirjasammossa on listattu keskiajalle sijoittuvia nuortenromaaneja, ehkä ääneen luettavaksi sopiva löytyisi näistä: Keskiaikaan sijoittuvia nuortenkirjoja | Kirjasampo

Roomasta, Babyloniasta, Persiasta ja Egyptistä sen sijaan löytyy aika niukasti etsimäsi kaltaista aineistoa.

Roomaan sijoittuva ja mahdollisesti myös tarkoitukseesi sopiva on ainakin Simon Scarrowin nuortenromaani Gladiaattori: taistelu vapaudesta (Gummerus, 2011, suomentanut Pekka Tuomisto)

Egyptiin taas sijoittuu Christian Jacqin nuortenromaani Niilin poika (Gummerus, 2004, suomentanut Lotta Toivanen)

Toivottavasti näistä löytyisi jokin sopiva!

Teosten saatavuustiedot voit tarkistaa pääkaupunkiseudun Helmet-verkkokirjastosta: Helmet

1 ääntä

Kommentit

Rooman valtakuntaan sijoittuu Caroline Lawrencen Roomalaismysteerit-sarja: Ostian koirat, Vesuviuksen salaisuudet, Pompejin merirosvot.

Tom Erik Arnkilin romaanisarja "Kuninkaan korva" kertoo muinaisesta Persiasta. Sopii ehkä hiukan vanhemmille.

Vielä yksi kirjavinkki: Ria Berg, Kadonnut Fortuna: Seikkailu antiikin Ostiassa. Satukustannus Oy, Vapriikki 2019.
8-13-vuotiaille sopiva, arkeologin kirjoittama ja kuvittama seikkailu- ja salapoliisikertomus.