Romaaneja romaneista? Erityisesti siis kaunokirjallisuutta Suomen romaneista tai romanikirjailijoilta. Suomennetut romaanit käyvät myös, etenkin…

Kysytty

Romaaneja romaneista? Erityisesti siis kaunokirjallisuutta Suomen romaneista tai romanikirjailijoilta. Suomennetut romaanit käyvät myös, etenkin romanikirjailijoiden kirjoittamat.

En tarkoita esim. dekkareita, jossa uhri tai epäilty ovat romaneja, ja hahmoja tai romanikulttuuria on kuvailtu sivumennen tai ohuesti tai stereotyyppisesti.

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Veijo Baltzar on kuvannut romaaneissaan suomalaista romaniyhteisöä sisältä päin :

  • Käärmeenkäräjäkivi. - Tammi, 1988
  • Mari - Tammi, 1973
  • Musta Tango. - Tammi, 1990
  • Phuro. - Tammi, 2000
  • Polttava tie. - Tammi, 1968
  • Sodassa ja rakkaudessa. - Tammi, 2008 - Kuvaa romanien vainoa ja  asemaa Saksassa toisen maailmansodan aikana.
  • Verikihlat. - Tammi, 1969

Kiba Lumberg Memesa-trilogia on ensimmäinen suomalaisen romaninaisen kirjoittama kuvaus romaniyhteisön elämästä :

  • Musta perhonen (2004)
  • Repaleiset siivet (2006)
  • Samettiyö (2008).

Ranskalainen Paola Pigani on kuvannut romaniyhteisöä.

  • Älä astu sieluuni kengät jalassa - Aviador, 2019
  • Nokkosia ja ihmisiä, Aviador 2019

Lind, Armas : Caleb - romanipojan evakkotaipale. Like, 2010.

Louhela, Liisa : Kaikkeus on meidän. WSOY, 2021 - Kuvaus romanimiehen ja valkolaisnaisen rakkaudesta.

Lisätietoja kirjoista saat hakemalla kirjailijoiden nimillä Kirjasammosta:
https://www.kirjasampo.fi/fi

0 ääntä

Kommentit

Myös Tuula Saarto kirjoitti kaunokirjallisia teoksia romaneista.
(Hänen ja Allan Hagertin häät olivat todellinen seurapiiritapahtuma 1959)