Rikkoivatko poptaiteilijat Andy Warhol ja Mel Ramos aikoinaan mitään tekijänoikeuksia tehdessään niitä maalauksia ja veistoksia tunnetuista…

Kysytty

Rikkoivatko poptaiteilijat Andy Warhol ja Mel Ramos aikoinaan mitään tekijänoikeuksia tehdessään niitä maalauksia ja veistoksia tunnetuista elintarvikepakkauksista ja poptähdistä, kuten esimerkiksi Campbellin keittopurkit, Coca-Cola -pullot ja Marilyn Monroe?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun kysymys koskee Yhdysvaltain lainsäädäntöä 1960-luvulla, on vastaaminen varsin vaikeata. Todennäköisesti ainakin nämä tunnetut tuotemerkit ovat käräjöineet taiteilijan kanssa, mutta ilmeisesti sopuun on päästy. Maalauksen tekeminen julkisuuden henkilöstä ei edellytä mitään erillistä lupaa, kuka tahansa voi tehdä oman versionsa "Marilyn Monroe" -nimisestä ikonista.

Maalauksen tekeminen yksityishenkilöstä sinänsä edellyttää varmasti asiasta sopimista kohteen kanssa. Kysymys ei ole tekijänoikeudesta, vaan yksityisyyden suojasta. Jos maalausta ei näytä julkisesti, saa toki maalata ihan mitä haluaa. Yksityishenkilöstä tehdyn näköismaalauksen julkinen esittäminen esimerkiksi verkkosivuilla on mielestäni kuitenkin niin voimakas teko, että siinä mennään lujasti yksityisyyden puolelle ja siksi luvan pyytäminen on paikallaan.

Rajanveto siihen, kuka on julkisuuden hahmo, kuka ei, on toki hämärä. Yleisen elämänkokemuksen perusteella voidaan kuitenkin arvioida, että henkilöt, jotka toistuvasti esiintyvät kasvoillaan julkisuudessa omasta suostumuksestaan, ovat julkisuuden hahmoja. Esimerkiksi Matti Nykänen on epäilemättä julkisuuden hahmo, mutta ei niinkään urheilijana vaan urheilusuoritusten jälkeisen uransa perusteella. Jonkun muun mäkihyppääjän kuvan julkinen esittäminen ei välttämättä olisi oikeutettua.

Suosittelen ottamaan asiassa yhteyttä myös kuvataiteilijoiden etuja valvovaan Kuvasto ry:hyn (www.kuvasto.fi). Siellä on tämäntyyppisiä asioita todennäköisesti jouduttu pohtimaan enemmänkin.

Heikki Poroila
johtava informaatikko (musiikki)