Res.alikersantti lähetettiin kesken talvisodan 5.2.1940 Resrviupseerikouluun Sotakoulutuskeskukseen. Missähän tuo keskus sijaitsi ja millaisia linjoja siellä…

Kysytty

Res.alikersantti lähetettiin kesken talvisodan 5.2.1940 Resrviupseerikouluun Sotakoulutuskeskukseen. Missähän tuo keskus sijaitsi ja millaisia linjoja siellä oli? Oliko muita paikkoja, missä koulutettiin res.upseereja?
Ylennettiinkö heidät heti vänrikeiksi vai olivatko jonkin aikaa kokelaina?
Palasivatko he takaisin yksikköönsä vai menivätkö koulutuskeskuksien kautta eteenpäin?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on Niinisalon Koulutuskeskukseen talvisodan aikana perustettu Kotijoukkojen komentajan alainen Sotakoulutuskeskus. Niinisalon kasarmialueen historiikissa (saatavilla verkossa) ja Kalle Kuosan varuskuntahistoriikissa on lisätietoja keskuksen toiminnasta. Maanläheinen muistelma keskuksen toiminnasta löytyy myös Kansa Taisteli -lehden numerosta 1/1966, joka on myös verkossa saatavilla.