Raul Roine kirjoitti satuja. Hän oli joitakin vuosia avioliittossa Elsa Nousiaisen kanssa. Olen lukenut Ervo Vesterisen kirjoittaman kirjan, joka käsittelee…

Kysytty

Raul Roine kirjoitti satuja. Hän oli joitakin vuosia avioliittossa Elsa Nousiaisen kanssa. Olen lukenut Ervo Vesterisen kirjoittaman kirjan, joka käsittelee Rudolf Koivua ja Raul Roinetta. Siellä on katkelma kirjeestä, joka on osoitettu Elsa Nousiaiselle syyskuussa 1942 rintamalta. Hän mainitsee kirjeessä lähettäneensä sadun "Keisarin kurpitsa" Seura-lehden toimitukselle. Soitin Seura-lehteen, mutta heillä ei ollut mitään arkistoseurantaa.

Olen nähnyt "Keisarin kurpitsa" -nimisen sadun Otavan julkaisemassa Roineen satukokoelmassa "Lintukotolaiset" (1944). Olisiko se ilmestynyt jonkinlaisena versiona jo 1942 Seurassa. Näkyykö tällaista tietoa tiellä mistään arkistosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietokannoista ei löydy viitteitä näin vanhoista aikauslehtikirjoituksista. Vanhoja Seura-lehden vuosikertoja säilytetään Helsingissä kirjavarastossa joka toimii pääkirjastossa Pasilassa. Siellä ovat luettavissa myös kysymäsi vuoden 1942 lehdet. Pääkirjaston asiakkaat saavat varaston aineiston käyttöönsä välittömästi. Varastossa on avoimet ovet joka keskiviikko klo 14-19 (9.1.-28.5.2008).
Lisätietoja saa osoitteesta http://www.lib.hel.fi/fi-FI/pasila/kirjavarasto/