Raul Roine kirjoitti sarjakuvatekstejä Suomen Säästöpankkien Liiton julkaisemaan Säästäjä-lehteen. Vuonna 1939 ilmestyi lehden takakannessa "Esko ja Osku" …

Kysytty

Raul Roine kirjoitti sarjakuvatekstejä Suomen Säästöpankkien Liiton julkaisemaan Säästäjä-lehteen. Vuonna 1939 ilmestyi lehden takakannessa "Esko ja Osku" -niminen sarja, jonka Rudolf Koivu kuvitti. Fennica-tietokannasta huomasin, että "Esko ja Osku" on 1950-luvulla ilmestynyt myös kirjana. Onkohan kyse sarjakuva-albumista samaan tyyliin kuin "Sadepisaroiden seikkailut", jonka alkulähde on myös Säästäjä-lehdessä. Siinä kuvat ovat harvemmassa ja suurempia kuin takakannen sarjakuvassa, mutta sarjakuvakirja se kuitenkin on. Kuvien alla kulkee teksti eikä missään sivussa erillisenä kenttänä. Miten lienee laita "Eskon ja Oskun" kirjan muodossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja on vain Kansalliskirjaston kansalliskokoelmassa. Kirjan luettelointitiedoista ei selviä, onko se sarjakuva-albumi vai muun tyyppinen lastenkirja. Kansallikirjastosta kerrottiin, että kirjan voi tutustumista varten varata, ja että siitä voi tarvitessaan saada palvelukopioita, mutta kotilainaan tätä ilmeisesti ainoaa kappaletta ei saa.

Kansalliskirjaston yhteystiedot löytyvät täältä:

http://www.kansalliskirjasto.fi/yleistieto/yhteystiedot.html