Rauhan tultua järjestettiin Helsingin Rautatientorilla tanssit. Mihin aikaan päivästä ne alkoivat ja milloin loppuivat?

Kysytty

Rauhan tultua järjestettiin Helsingin Rautatientorilla tanssit. Mihin aikaan päivästä ne alkoivat ja milloin loppuivat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rauhantanssit järjestettiin 10.5.1945, joka oli torstaipäivä. voittajavaltioiden liput liehuivat tangoissa, Ossi Aallon ja Jaakko Vuormaan orkesterit soittivat.

Vapaan sanan lehdestä toukokuulta löytyi tieto, että juhlat alkoivat kello 14. Lehden mukaan paikalla oli 80000 henkeä. Ohjelmassa oli Maamme-laulun ja voittajavaltioiden kansallislaulujen lisäksi puhe, Anna Elina (Lullan) Helon lausuntaa ja tanssimusiikkia usean torin eri puolille sijoittuneen orkesterin voimin. Suurten joukkojen kokoontuminen oli tuolloin mahdollista sen vuoksi, että 10.5.1945 oli helatorstai. Sodan ajan tanssikielto oli pääosin purettu edellisen vuoden loppuun mennessä.

Kansan arkisto http://www.kansanarkisto.fi/ voisi tietää asiasta enemmänkin, kun tilaisuuden järjestäjä oli aikoinaan SKDL.

Lähteet: Maarit Niiniluoto: On elon retki näin, eli miten viihteestä tuli sodan voittaja (Kirjayhtymä 1944)
Sami Feiring: Päivien kirja (Otava 2000)