Ranska-aiheinen kysymys, johon johdanto: työkaverin kanssa oli juttua siitä, että hän ei ainakaan uskaltaisi matkustaa Ranskaan pelkällä henkilökortilla,…

Kysytty

Ranska-aiheinen kysymys, johon johdanto: työkaverin kanssa oli juttua siitä, että hän ei ainakaan uskaltaisi matkustaa Ranskaan pelkällä henkilökortilla, vaikka sekä Suomi että Ranska kuuluvatkin Schengen-alueeseen. Mitä te olette mieltä? Sama työkaveri kertoi juttua, että tätä nykyä passienhakujonoissa on pahanpäiväistä ruuhkaa, ja että voi kestää jopa 3 kk, ennen kuin passi saapuu kirjattuna kirjeenä kotiin. Onko näin?

Vastaus

Vastattu

Schengen-alueella voi matkustaa vapaasti, jos on esittää joko voimassa oleva passi tai kansallinen henkilökortti. Passi tuntuu luonnollisemmalta matkustusasiakirjalta, koska on totuttu, että ulkomaanmatkoilla se vaaditaan. Näin ei kuitenkaan enää ole Schengen-alueen osalta, vaan henkilökortti on yhtä pätevä kuin passikin. Henkilökortteja ylipäätään vain on harvemmalla kuin passeja.

Yleisesti ottaen poliisin lupapalveluissa on tällä hetkellä todellakin ruuhkaa, mutta tilanne voi vaihdella suurestikin eri puolilla Suomea. Ja tätä kannattaa hyödyntää, jos on kiire hankkia passi tai henkilökortti. Lisämaksusta passin voi saada myös nopeutetusti. Passia ei lähetetä kotiin, vaan se noudetaan valitusta noutopaikasta.

EU-kansalaisten matkustusasiakirjat - Your Europe (europa.eu)

Uutta passia voi joutua odottamaan kuukausia – näin pääsee helposti jonon ohi | Verkkouutiset

Hae passia - passin haun vaiheet, kuvat ja liitteet - Poliisi

4 ääntä

Kommentit

Käynnit Ranskassa pelkkää henkilökorttia esittäen ovat sujuneet toistuvasti ilman vähäisintäkään ongelmaa. Toisinaan käytin Finnairia, vaihteeksi Air Francea.
Toista oli silloin kun Suomi ei ollut EU/EY/EEC:ssä: ensimmäiselle reissulle tarvittiin passiin lisäksi viisumi.

Ranskan viisumipakko suomalaisille oli voimassa vain hieman yli kaksi vuotta, syyskuusta 1986 joulukuuhun 1988, ja se otettiin käyttöön nimellisesti terrorismivaaran torjumiseksi, mutta käytännössä sisäpoliittisena reaktiona Pariisissa tapahtuneisiin useisiin pommi-iskuihin. Se siis poistui jo kauan ennen kuin Suomi liittyi EU:n jäseneksi vuoden 1995 alusta.

Aivan. Ensimmäinen ranskalainen visiitti osui vuoteen 1988, ja viisumipakon perustelu oli juuri se ettei Suomi ollut silloin yhteisön/unionin jäsen. Samalla tavoin kohdellun Islannin presidentti, Sorbonnessa opiskellut ja kotimaassaan ranskaakin opettanut, protestoi julkisesti viisumivaatimusta ja ilmoitti boikotoivansa Ranskaa sen voimassaolon ajan. Kysy.fi-palvelun (salaisessa?) arkistossa on ainakin yksi kysymys-, vastaus- ja täydennysketju viisumipakon vaiheista.
Ranskalaisessa majoitusperheessä ihmeteltiin viisumin tarvetta: heidän opiskelijapoikansa oli käynyt interreilaamassa sekä Suomessa että Ruotsissa eikä ollut kuullutkaan pohjoismaalaisille asetetuista yksipuolisista viisumivaatimuksista.
Pianhan sitten tuli Schengen, ja kommenttini tarkoitus oli kertoa että sen aikana ei ole passiakaan tarvittu mm. Ranskan-matkoilla enää monen monituiseen vuoteen. Lentoyhtiön tiskillä on voitu kysyä ytimekkäästi "passia" mutta missään ei hätkähdetty kun esitin voimassa olevan pienen kortin.

Yle Radio 1, "Brysselin kone" 10.4. Suurlähettilään haastattelua varten toimittaja oli matkustanut Pariisiin ja muisteli alussa, että joskus ennen piti sinne mennessä esittää passikin.