Rakennus on siirretty tilalle aivan eri kunnasta. Mistä saisin tietää milloin siirto on tehty ja miltä paikkakunnalta

Kysytty

Rakennus on siirretty tilalle aivan eri kunnasta. Mistä saisin tietää milloin siirto on tehty ja miltä paikkakunnalta

Vastaus

Vastattu

Riippuu mm. paikkakunnasta sekä ajasta ja olosuhteista, jolloin siirto on tehty. Tietoja voi löytyä esimerkiksi paikkakunnan kaupunginarkistosta, maakunta-arkistosta tai paikallisilta historiantutkijoilta, paikkakuntaa käsittelevistä historiateoksista tai paikallisesta museosta. Myös itse rakennuksessa voi olla merkintä, milloin ja mistä siirto on tehty. Rakennuksen arkkitehtuuristakin pystyy joskus päättelemään, miltä ajalta tai mistä paikkakunnalta se on kotoisin. Usein tietoja joutuu yhdistelemään eri lähteistä ja tekemään salapoliisityötä.