Raipparangaistuksien yhteydessä vanhassa oikeudenkäytössä puhutaan aina "parista raippoja". Esim. 15 paria raippoja. Oletan että tämä tarkoittaa 15x2= 30…

Kysytty

Hei,
raipparangaistuksien yhteydessä vanhassa oikeudenkäytössä puhutaan aina "parista raippoja". Esim. 15 paria raippoja.

Oletan että tämä tarkoittaa 15x2= 30 raipaniskua, mutta voisitteko selventää tätä erikoista termiä ja onko ajatukseni oikea?

Entä mistä johtuu nimitys "paria". Oliko raippoja käytössä useampi nippu vai vitsojia kaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikko Moilanen kertoo kirjassaan Suomen pyövelit (Docendo, 2019), että raippa- tai vitsapari oli kahdesta lehtipuun oksasta yhteenpunottu reilun metrin pituinen lyöntiväline. Yhdellä parilla lyötiin kolme kertaa, sen jälkeen piiskaaja otti käyttöön uuden parin. Tämän mukaan nimitys raippapari kuvastaa itse raippaa eikä lyöntien määrää.