Raaseporissa Grundsundissa toimi vielä 1936 Aktiebolaget Granit Osakeyhtiö niminen yritys ja louhi sieltä ilmeisesti jotain kiveä. Löytisikö jostain tietoa…

Kysytty

Raaseporissa Grundsundissa toimi vielä 1936 Aktiebolaget Granit Osakeyhtiö niminen yritys ja louhi sieltä ilmeisesti jotain kiveä. Löytisikö jostain tietoa mikä oli tämän louhittavan kiven kansainvälinen kauppanimi?
Hangon graniitistia ei ole kyse vaan jokin muu kivilaji ilmeisesti kyseessä.

Vastaus

Vastattu

Aktiebolaget/Osakeyhtiö Granit mainitaan eri lähteissä, ks. esim. kauppakalenteri ja hautakivikuvasto, näissä ei kuitenkaan määritellä tarkemmin, minkä nimistä graniittia yritys vei maasta.

Lisää tietoa voisi löytyä teoksesta Karsten, Leo: Osakeyhtiö Granit 1886 - 1936 (Helsinki 1936). Teos on saatavissa ainakin eri yliopistojen kirjastoissa.