Pyytäisin apua löytääkseni luonnosta kirjoittaneita suomalaisia runoilijoita. Eino Leino, V. A. Koskenniemi, Aaro Hellaakoski, ja Risto Rasa ovat tuttuja,…

Kysytty

Hei!
Pyytäisin apua löytääkseni luonnosta kirjoittaneita suomalaisia runoilijoita.
Eino Leino, V. A. Koskenniemi, Aaro Hellaakoski, ja Risto Rasa ovat tuttuja, mutta kaipaisin lisää tietoa / vinkkejä luontorunoilijoista.
Kiitos ja toivotan hyvää talvipäivää avuliaille kirjastonhoitajille.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luulenpa, että olisi melkein helpompaa listata ne suomalaiset runoilijat, jotka eivät ole kirjoittaneet lainkaan luonnosta. Luonto on hyvin yleinen teema suomalaisessa runoudessa. Toisaalta esimerkiksi Eino Leinon runoudessa luonto on vain yksi teema. Vanhoista klassikkorunoilijoista luonnosta ovat kirjoittaneet paljon esimerkiksi J. L. Runeberg ja Aleksis Kivi.

Saattaisi olla melkein kätevämpää katsella kokoelmia, joihin on koottu luontoaiheisia runoja. Niitä ovat esimerkiksi ”Runo puhuu luonnosta” (Kirjapaja, 1985), ”Runon vuodenajat” (Weilin + Göös, 1988) ja ”Luonnonrakkauden ja viisauden kirja” (WSOY, 1997). Jo noista kolmestakin kokoelmasta löytyy melkoinen määrä suomalaisia runoilijoita, joiden tuotannossa on luontoteemoja.