Pyydän kirjavinkkiä kotipuutarhan hoidosta. Kirjan olisi hyvä käsitellä oppikirjamaisesti/temaattisesti eri osa-alueita ja olla mahdollisimman yksinkertainen…

Kysytty

Pyydän kirjavinkkiä kotipuutarhan hoidosta. Kirjan olisi hyvä käsitellä oppikirjamaisesti/temaattisesti eri osa-alueita ja olla mahdollisimman yksinkertainen sekä selkeä puutarhanhoidon helppotajuinen perusteos.

Toisena vinkkinä pyydän yli viisi vuotta vanhan korkean tuija-aidan hoitoa, erityisesti hoitoleikkauksia käsittelevää kirjaa. Kirjassa olisi hyvä selkeästi antaa tuija-aidan hoitoa käsitteleviä vinkkejä eri vuodenaikoina. Tuija-aidan hoidon tulisi olla pääosassa, ei niinkään kasvatuksen ja kasvuaikaisen hoitoleikkauksen.

Kirjavinkkejä voi siis tarvittaessa olla useita!

Kiitos avusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Selkeitä puutarhanhoito-oppaita ovat esimerkiksi seuraavat:

Rea Peltola: Puutarhatyöt keväästä talveen

Merja Turunen & Sirpa Ylönen: Puutarhanhoito poropeukaloille

Heidi Haapalahti, Teija Tuisku & Gunilla Törnroos: Kukkiva kasvimaa potager

Pentti Alanko & co: Suomalainen piha ja puutarha

Pensasaitojen hoitoon löytyy ajankohtaisia vinkkejä ja vertaistukea internetin keskustelupalstoilta, jos haet esimerkiksi hakusanoilla "tuija-aita hoito". Tässä pari teosta, joista voi olla apua:

Bjørg A. Raybo ja Odd Løvmo: Kotipuutarhan pensasaidat, pensaat ja puut

Lars-Eric Samuelsson ja Ulf Schenkmanis: Opi leikkaamaan puita ja pensaita