Pyöröhirsisen mökin väärä pintakäsittely, pitääkö poistaa? Pyöröhirsimökki on 30v. vuotta sitten pintakäsitelty heti uutena: Sisäpuoliset seinät: ensin…

Kysytty

Pyöröhirsisen mökin väärä pintakäsittely, pitääkö poistaa?

Pyöröhirsimökki on 30v. vuotta sitten pintakäsitelty heti uutena:
Sisäpuoliset seinät: ensin ilmeisesti Pinotexilla, jonka tarkka versio ei ole tiedossa, ja Pinotexin päällä on jokin lakka, pinta kiiltää ja on kova.
Ulkopuolen seinät: edellisten lisäksi jokin Valtti Color tms. värillinen aine.

Ilmeisesti pintakäsittely ei ole ns. hengittävä. Vaikuttaa väärältä pintakäsittelytavalta massiivihirrelle. Vielä ei ole havaittu selkeää haittaa, esim. hometta tai lahoa. Sinistäjäsientä vaikuttaa olevan paikka paikoin.

Kysymys:
Uskaltaako tuon pintakäsittelyn jättää hirsiin, vai pitäisikö poistaa? Voiko pintakäsittelystä olla haittaa vuosikymmenten kuluessa? On aika vaikeaa poistaa pyöröhirsiseinästä.

Vastaus

Vastattu

Olet jo kysellyt asiasta monilta sellaisilta tahoilta, joita olisin myös ehdottanut.

Löysin netistä Talomaalaus pro -nimisen yrityksen. He kertovat sivuillaan hirsitalojen pintakäsittelystä eli osaavat varmasti neuvoa jotenkin. Tosin luultavasti pientä maksua vastaan.

Puu info -sivusto kertoo puurakenteiden ominaisuuksista.

Voisit myös kokeilla Panu Kailan kirjaa Talotohtori. Siitä saattaa löytyä myös ohjeita oikeaoppisesta hirren pintakäsittelystä. Helmet

Kimmo Lauharon kirja Hirsi rakennusaineena ja teollinen hirsitalo, siäsltää myös tietoa hirren maalamisesta. Helmet